چک لیست وضعیت بهداشت محیط بیمارستان

 

1

کلیات و نیروی انسانی

بیمارستان دارای پست کارشناس بهداشت محیط می‌باشد.

2

کلیات و نیروی انسانی

کارشناس بهداشت محیط درکمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستانی عضویت داشته و بطور مستمر درجلسات حضور دارد.

3

کلیات و نیروی انسانی

کارشناس بهداشت محیط در چهارچوب شرح وظایف مصوب فعالیت دارد.

4

کلیات و نیروی انسانی

اتاق کار مناسب با فضای کافی برای کارشناس بهداشت محیط پیش‌بینی شده است.

5

کلیات و نیروی انسانی

پرسنل درمانی موازین بهداشت فردی را رعایت نموده و از رفتار بهداشتی برخوردار هستند.

6

کلیات و نیروی انسانی

پرسنل خدماتی موازین بهداشت فردی را رعایت نموده و از رفتار بهداشتی برخوردار هستند.

7

کلیات و نیروی انسانی

کارت واکسیناسیون برای افراد مشمول در پرونده پرسنلی آن‌ها وجود دارد.

8

کلیات و نیروی انسانی

گواهینامه آموزش بهداشت عمومی افراد مشمول در پرونده پرسنلی آن‌ها وجود دارد.

9

کلیات و نیروی انسانی

کارت معاینات پزشکی افراد مشمول در پرونده پرسنلی آن‌ها وجود دارد.

10

کلیات و نیروی انسانی

پرونده سلامت شغلی برای پرسنلی که مشمول قانون کار هستند (ازجمله کارکنان لنژ، CSSD  و خدماتی و...) وجود دارد.

11

کلیات و نیروی انسانی

پرسنل درمانی و فنی بیمارستان از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در زمان اقدامات تشخیصی و درمانی استفاده می‌نمایند.

12

کلیات و نیروی انسانی

پرسنل خدماتی درامور مربوط به موادغذایی و بالعکس بکار گرفته نمی‌شوند.

13

کلیات و نیروی انسانی

 قانون ممنوعیت عرضه و فروش دخانیات در بوفه بیمارستان رعایت می‌شود.

14

کلیات و نیروی انسانی

قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در بیمارستان رعایت می‌شود.

15

کلیات و نیروی انسانی

تمهیدات لازم برای کاهش عوامل مزاحم و آلوده‌کننده در نظر گرفته شده است.

16

کلیات و نیروی انسانی

برنامه مستند کنترل حشرات و جانوران موذی با اولویت بهسازی و بهره‌گیری از روش‌های تلفیقی وجود دارد.

17

کلیات و نیروی انسانی

ازخدمات شرکت‌های دارای مجوز از معاونت بهداشتی استفاده می‌شود.

18

کلیات و نیروی انسانی

حشرات و جوندگان در قسمت‌های مختلف بیمارستان مشاهده نمی‌شود.

19

کلیات و نیروی انسانی

جدولی که حاوی اطلاعات مربوط به مواد خطرناک موجود در تمامی حشره‌کش های مورد استفاده در بیمارستان و نکات ایمنی مرتبط با آن‌ها می‌باشد در دسترس است.

20

کلیات و نیروی انسانی

برگه اطلاعات ایمنی شیمیایی (MSDS) مواد خطرناک موجود در بیمارستان، لیست شده است.

21

کلیات و نیروی انسانی

مستنداتی که نشان می‌دهند کلیه کارکنان، دوره‌های آموزشی مرتبط با مباحث بهداشت محیط را در فواصل زمانی مناسب گذرانده‌اند وجود دارد.

22

کلیات و نیروی انسانی

گزارش نواقص و پیگیری‌های مرتبط برای رفع نواقص بهداشت محیط و مکاتبه با مسئولین و مراجع ذیربط موجود است.

23

کلیات و نیروی انسانی

تاییدیه آتش‌نشانی درخصوص سیستم اطفاء حریق اخذ گردیده است.

24

پسماند

برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی ویژه تهیه و در دسترس می‌باشد.

25

پسماند

انواع و محل تولید پسماندهای خطرناک موجود در بیمارستان لیست شده است.

26

پسماند

امکانات لازم برای تفکیک پسماند پزشکی در مبدأ وجود دارد و از آن‌ها استفاده می‌شود.

27

پسماند

پسماندهای عفونی در کیسه مقاوم زردرنگ جمع‌آوری و در مخزن زردرنگ دارای علامت مخصوص‌، قابل شستشو و گندزدایی نگهداری می‌شود.

28

پسماند

پسماندهای شیمیایی و دارویی درکیسه مقاوم قهوه‌ای یا سفیدرنگ جمع‌آوری و در مخازن قهوه‌ای یا سفیدرنگ دارای علامت مخصوص، قابل شستشو و گندزدایی با رعایت اصول ایمنی نگهداری می‌شود.

29

پسماند

پسماندهای نوک‌تیز و برنده (اعم از سوزن، سرنگ، تیغ جراحی و ...) در جعبه یا محفظه‌های استاندارد (safety box)  جمع‌آوری می‌شود.

30

پسماند

پسماندهای پرتوزا و رادیواکتیو بصورت جداگانه برابر ضوابط و زیرنظر مسئول فیزیک بهداشت جمع‌آوری می‌شود.

31

پسماند

پسماندهای عادی درکیسه مقاوم مشکی‌رنگ جمع‌آوری و درمخزن آبی‌رنگ، قابل شستشو و گندزدایی نگهداری می‌شوند.

32

پسماند

سطل‌های زباله سالم، درب‌دار و پدالی ضدزنگ، قابل شستشو با حجم و تعداد مناسب، مجهز به کیسه زباله سالم مقاوم، محکم و رنگ مناسب دربخش‌ها و اماکن مختلف وجود دارد.

33

پسماند

سطل‌های زباله بخش‌ها (بجز اتاق جراحی) درب‌دار (پدالی و یا اتوماتیک) می‌باشد.

34

پسماند

اعضاء و اندام‌های قطع‌شده‌ی بدن و جنین مرده درمحل مناسب (نظیر سردخانه اجساد) جمع‌آوری و جهت حمل و دفن طبق احکام شرعی به گورستان برده می‌شود.

35

پسماند

درب کیسه پسماند و S.B پس از پرشدن سه‌چهارم ظرفیت آن‌ها بسته می‌شود.

36

پسماند

پسماند بصورت روزانه (و درصورت لزوم چندبار در روز) جمع‌آوری می‌شود.

37

پسماند

برچسب کیسه‌ها و S.B محتوی انواع پسماند مطابق ضوابط می‌باشد.

38

پسماند

سطل‌های زباله پس از هر بار تخلیه شستشو و گندزدایی می‌شود.

39

پسماند

محل مناسب برای شستشو وگندزدایی سطل‌های زباله وجود دارد.

40

پسماند

حمل پسماند از درون مرکز با استفاده از چرخ دستی یا گاری که فاقد لبه‌های تیز و برنده، قابلیت شستشوی آسان، با قابلیت نظافت و گندزدایی، مختص پسماند، نشت‌ناپذیر است، انجام می‌شود.

41

پسماند

وسیله حمل پسماند پس از هر بار تخلیه شستشو و با مواد مناسب گندزدایی می‌شود.

42

پسماند

وسیله حمل در انتهای بخش برای انتقال به محل نگهداری موقت تعویض می‌شود.

43

پسماند

ممنوعیت بازیافت پسماند پزشکی رعایت می‌شود.

44

پسماند

عدم استفاده از سیستم پرتاب (شوتینگ) برای انتقال پسماند به محل نگهداری رعایت می‌شود.

45

پسماند

محل نگهداری موقت پسماند در بیمارستان وجود دارد.

46

پسماند

در مکان‌یابی جایگاه نگهداری موقت پسماند نکان ذیل رعایت گردیده است:
دور از: محل خدمت کارکنانq، آشپزخانهq، سیستم تهویه و تبریدq، و محل رفت و آمد پرسنل، بیماران و مراجعانq،  دسترسی و حمل و نقل آسانq، امکان بارگیری با کامیون، وانت و سایر خودروهای باربریq

47

پسماند

شرایط ساختمانی جایگاه نگهداری موقت پسماند مناسب است: به دور از تاثیر عوامل جویq، نسبت به رطوبت نفوذ ناپذیرq،     قابلیت نگهداری آسان با شرایط بهداشتی مناسبq، عدم امکان ورود و خروج حشرات، جوندگان، پرندگان و... به محل نگهداریq، فضای کافیq، دارای سقف محکمq، سیستم فاضلاب مناسب، مجهز به سیستم آب گرم و سردq، کف‌شوی متصل به شبکه جمع‌آوریq

48

پسماند

موازین بهداشتی جایگاه نگهداری موقت پسماند مناسب است:
عدم امکان فسادq، گندیدن  یا  تجزیه زیستی  پسماندهاq، انبارداری مناسبq، کنترل دماq، نورکافیq، تهویه مناسبq، کنترل سیستم تهویه و عدم جریان هوای طبیعی از آن به بخش‌های مجاورq، امکان تمیز کردن و گندزدایی محل و آلودگی‌زداییq

49

پسماند

جایگاه نگهداری موقت پسماند:  دارای تابلوی گویا و واضحq، مجهز به قفل مناسبq، کنترل ورود وخروج افرادغیرمجازq

50

پسماند

انواع پسماندهای پزشکی درمحل نگهداری موقت جداگانه نگهداری می‌شود.

51

پسماند

درصورت عدم استفاده از سیستم سردکننده، مدت زمان نگهداری پسماند درمحل نگهداری موقت رعایت می‌شود.

52

پسماند

توزین و ثبت دقیق انواع پسماندهای تولیدی به صورت روزانه انجام و مستندات آن موجود می‌باشد.

53

پسماند

از روش‌های غیرسوز مورد تایید، برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیزو برنده در مبدا تولید استفاده می‌شود.

54

پسماند

پسماند عادی و بی‌خطرشده بیمارستان به شهرداری تحویل می‌شود.

55

پسماند

برای دفع پسماندهای شیمیایی از روش‌های مورد تایید استفاده می‌شود.

56

پسماند

محل مناسب با فضای کافی جهت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده در مبدا تولید وجود دارد.

57

پسماند

مستندات مربوط به انجام فرآیند و بررسی صحت عملکرد دستگاه بی‌خطرساز وجود دارد.

58

پسماند

مستندات پایش میکروبی دستگاه بی‌خطرسازی پسماند وجود دارد.

59

پسماند

مستندات پایش شیمیایی بی‌خطرسازی پسماند وجود دارد.

60

پسماند

مستندات مربوط به انجام کالیبراسیون دستگاه وجود دارد.

61

پسماند

کاربرآگاه و دوره‌دیده برای کار با دستگاه بی‌خطرساز وجود دارد.

62

پسماند

از نیروهای اختصاصی برای جمع‌آوری و حمل پسماند در بیمارستان و نظافت محوطه استفاده و از بکارگیری آن‌ها در امور مرتبط با موادغذایی اجتناب می‌شود.

63

پسماند

کارکنان مرتبط با پسماندها از تجهیزات حفاظت فردی استفاده می‌کنند.

64

پسماند

رختکن، حمام، روشویی اختصاصی، محل استراحت، به تعدادکافی برای کارکنان مرتبط با پسماندها وجود دارد وکارکنان به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی دارند.

65

پسماند

کارکنان مرتبط با پسماندها در پایان هر نوبت کاری استحمام می‌کنند.

66

آب و فاضلاب

کیفیت آب بیمارستان با استانداردهای کشوری آب آشامیدنی (استانداردهای 1011 و 1053 آب آشامیدنی) مطابقت دارد.

67

آب و فاضلاب

شبکه  لوله‌کشی آب بیمارستان سالم، مورد تایید مقامات بهداشتی، دارای فشار مناسب و بدون قطع آب باشد.

68

آب و فاضلاب

نمونه‌برداری برای آزمایشات میکروبی حداقل در هر فصل یکبار و نمونه‌برداری برای آزمایشات شیمیایی حداقل هر شش ماه یکبار انجام می‌شود.

69

آب و فاضلاب

کلرسنجی بصورت روزانه حداقل 3 نمونه در روز انجام و نتایج آن ثبت می‌شود. (کیت کلرسنج مورد تایید باشد)

70

آب و فاضلاب

مخزن ذخیره آب با شرایط بهداشتی برای تامین آب بیمارستان به مدت حداقل24 ساعت در مواقع بحران (بطوری که آب مخزن ذخیره دائما در حال گردش باشد) وجود دارد.

71

آب و فاضلاب

شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب بیمارستان مورد تایید مقامات بهداشتی است.

72

آب و فاضلاب

شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیمارستان از نظر تناسب با نیازها، با اصول فنی و بهداشتی مطابقت دارد.

73

آب و فاضلاب

خروجی فاضلاب بیمارستان با استانداردهای محیط زیست مطابقت دارد. (حداقل 2 بار درسال با فاصله 6 ماهه پایش می‌شود)

74

آب و فاضلاب

جمع‌آوری و دفع فاضلاب به نحوی طراحی گردد که از ایجاد بوی تعفن و بدمنظره‌شدن محیط جلوگیری می‌شود.

75

آب و فاضلاب

شبکه جمع‌آوری فاضلاب به نحوی است که حشرات و جوندگان به فاضلاب دسترسی ندارند.

76

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

کلیه کارکنانی که به نحوی در تهیه، توزیع، حمل و نقل و نگهداری و عرضه موادغذایی مرتبط هستند، موازین بهداشت فردی رارعایت می‌کنند.

77

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

نظافت عمومی درآشپزخانه رعایت می‌شود.

78

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

کف محل آماده‌سازی و طبخ غذا و توزیع غذا دارای معیارهای بهسازی می‌باشد.

79

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

دیوار محل آماده‌سازی و طبخ غذا و توزیع غذا دارای معیارهای بهسازی می‌باشد.

80

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سقف محل آماده‌سازی و طبخ غذا و توزیع غذا دارای معیارهای بهسازی می‌باشد.

81

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

درها و پنجره‌ها سالم و فاقد شکستگی و مجهز به توری سالم می‌باشند.

82

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

هود با ابعاد متناسب و مجهز به اگزازفن با قدرت مکش کافی وجود دارد.

83

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

تهویه به نحوی صورت می‌گیرد که هوای داخل آشپزخانه همواره سالم، تازه،کافی و عاری از بو می‌باشد.

84

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سیستم سرمایش و گرمایش مناسب می‌باشد.

85

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

شدت روشنایی نور طبیعی یا مصنوعی آشپزخانه 100 تا 200 لوکس می‌باشد.

86

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

برای جلوگیری از حریق و انفجار و سایر خطرات احتمالی باید پیش‌بینی لازم بعمل آید.

87

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سیستم جمع‌آوری فاضلاب آشپزخانه دارای معیارهای بهداشتی می‌باشد.

88

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

چربی‌گیر (گریس ترپ) با شرایط بهداشتی نصب شده است.

89

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

انبار موادغذایی دارای معیارهای بهداشتی می‌باشد.

90

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

کنترل و ثبت درجه حرارت یخچال‌ها و فریزرها دوبار در روز (صبح وعصر) انجام می‌شود.

91

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سردخانه موادغذایی دارای معیارهای بهسازی و بهداشتی می‌باشد.

92

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

اتاق‌های استراحت، دارای معیارهای بهسازی و متناسب با تعداد کارگران می‌باشند.

93

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

محل شستشوی ظروف و ترولی دارای معیارهای بهداشتی می‌باشد. ظروف ترجیحا در ماشین ظرفشویی و یا ظرفشویی سه مرحله‌ای باحجم مناسب شسته می‌شوند.

94

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

ظروف پس از شسته شدن در محل مناسب نگهداری می‌شوند.

95

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

توالت، دستشویی، حمام و رختکن اختصاصی به تعداد و دارای شرایط بهداشتی وجود دارد.

96

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

مقررات بهداشتی و ضوابط مربوط به حمل و نقل، آماده‌سازی و تهیه، طبخ، نگهداری و توزیع موادغذایی رعایت می‌شود.

97

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

برای حمل و نقل و جابجایی هر نوع مواد غذایی از وسیله نقلیه مجاز و دارای شرایط بهداشتی استفاده می‌شود.

98

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

ضوابط بهداشتی مربوط به ظروف مورد استفاده رعایت می‌شود.

99

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

ضوابط بهداشتی مربوط به سطوح و میزهای کار و قفسه‌ها رعایت می‌شود.

100

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

ظروف مورد استفاده برای بیماران عفونی گندزدایی می‌شود و یا از نوع یکبار مصرف مورد تایید می‌باشد.

101

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سالن‌های غذاخوری و محل سرو غذای کارکنان دارای شرایط بهداشتی می‌باشد.

102

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

سالن‌های غذاخوری مجهز به دستشویی و ظرفشویی مجزا برای استفاده کارکنان بیمارستان می‌باشد.

103

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

ضوابط و مقررات بهداشتی نگهداری موادغذایی در انبارها و سردخانه‌های موادغذایی (مواد پروتئینی، سبزیجات و لبنیات) رعایت می‌شود.

104

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

میوه و سبزی خام مصرفی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سالم‌سازی می‌شود.

105

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

مستندات رعایت اصول شناسایی خطرات وکنترل خطرات موادغذایی (HACCP) وجود دارد.

106

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

زنجیره گرم و سرد به تناسب مواد غذایی رعایت می‌شود.

107

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

از ورود افراد متفرقه به داخل آشپزخانه جلوگیری به عمل می‌آید.

108

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

امکانات و تسهیلات برای جلوگیری از انتقال آلودگی از کفش‌ها در ابتدای ورودی به واحدهایی نظیر محل طبخ، انبار و سردخانه و مواد غذایی وجود دارد.

109

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

فرایند آماده‌سازی، جابجایی، انبارکردن و توزیع غذا، ایمن و بهداشتی می‌باشد.

110

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

مکانیزم‌های ایمن برای ورود و خروج به سردخانه وجود دارد (هرگز درب از داخل قفل نمی‌شود)

111

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

محل طبخ غذا از گردش‌کار و چیدمان مناسب برخوردار می‌باشد (انبار، آماده‌سازی‌، محل پخت، محل توزیع، ظرفشویی)

112

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

از مواد غذایی غیرمجاز (نظیر نمک‌های تصفیه‌نشده، مواد غذایی فاقد پروانه، رنگ‌های غیرمجاز، جوش شیرین و...) استفاده نمی‌شود.

113

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

محل‌های تهیه و فروش مواد غذایی (نظیر بوفه و تریا) داخل بیمارستان، بهداشتی می‌باشند و مواد غذایی مجاز عرضه می‌باشد.

114

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

جعبه کمک‌های اولیه با مواد و وسایل مورد نیاز در محل مناسب وجود دارد.

115

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف از ظروف سلولزی استفاده می‌شود.

116

بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی

برای حمل غذا از آسانسور اختصاصی استفاده می‌شود.

117

رختشویخانه

کف، سقف، دیوار، درب و پنجره، رختشویخانه بهداشتی بوده و دارای فضای کافی می‌باشد.

118

رختشویخانه

سرویس بهداشتی، رختکن و محل استراحت برای کارکنان موجود و دارای شرایط بهداشتی می‌باشد.

119

رختشویخانه

در کلیه مراحل، لنژ کثیف با تمیز، عفونی با غیرعفونی و لنژ آغشته به مواد دفعی با سایر البسه تداخل نداشته و ورودی و خروجی مجزا می‌باشد.

120

رختشویخانه

بهداشت و حفاظت فردی کارکنان در مراحل نگهداری، شستشو، گندزدایی، خشک‌کنی، اتوکشی و توزیع البسه و ملحفه رعایت می‌شود.

121

رختشویخانه

نظافت عمومی و اصول گندزدایی رعایت می‌شود.

122

رختشویخانه

تأسیسات، تجهیزات و ماشین‌آلات از نظر بهداشتی (شامل شرایط نصب، ایمنی، رعایت عدم تداخل کثیف و تمیز) مناسب می‌باشد.

123

رختشویخانه

نور، سر و صدا، رطوبت، تهویه و دما مناسب می‌باشد.

124

رختشویخانه

محل استقرار رختشویخانه مناسب می‌باشد. (ارتباط مناسب با بخش‌ها، عدم ایجاد مزاحمت برای مردم و بیماران)

125

رختشویخانه

محل نگهداری لنژ تمیز از نظر قفسه‌بندی، دسته‌بندی و ارتباط با بخش‌ها مناسب می‌باشد.

126

رختشویخانه

انبار مناسب برای نگهداری مواد شوینده و گندزدایی موجود می‌باشد.

127

رختشویخانه

ترالی حمل البسه‌، ملحفه و اقلام پارچه‌ای تمیز و کثیف کاملا از یکدیگر مجزا و قابل تشخیص و مناسب می‌باشد.

128

رختشویخانه

محل مناسب جهت شستشوی ترولی وجود دارد.

129

رختشویخانه

خیاط‌خانه دارای شرایط بهداشتی و ایمنی می‌باشد.

130

رختشویخانه

ثبت آمار ورود و خروج لنژ به تفکیک هر بخش انجام می‌شود.

131

رختشویخانه

برای جلوگیری از حریق  و انفجار و سایر خطرات احتمالی باید پیش‌بینی‌های لازم با توجه به حجم کار و نوع فعالیت و تعداد کارگران بعمل آید.

132

رختشویخانه

جعبه کمک‌های اولیه با مواد و وسایل مورد نیاز  در محل مناسب وجود دارد.

133

رختشویخانه

به پرسنل  واحد در خصوص نحوه شستشو و گندزدایی آموزش‌های لازم ارائه شده است.

134

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کف کلیه بخش‌ها سالم، بادوام، قابل شستشو، غیرقابل‌نفوذ به آب و بدون ترک‌خوردگی می‌باشد.

135

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه دیوارها سالم، فاقدشکستگی و ترک‌خوردگی، تمیز، روشن، قابل شستشو و گندزدایی، بدون خلل و فرج، تا ارتفاع حداقل 1.8 متر از کف از جنس مقاوم و صیقلی می‌باشد.

136

شرایط بهداشتی بخش‌ها

اتاق تزریقات و پانسمان،CPR، جراحی سرپایی، سرویس‌های بهداشتی، اتاق کارکثیف، فضاهای تمیز و استریل (آشپزخانه، اتاق عمل، رختشویخانه و...) تا زیر سقف سنگ یا کاشی می‌باشد.

137

شرایط بهداشتی بخش‌ها

سقف کلیه قسمت‌ها سالم، فاقد شکستگی و ترک‌خوردگی، تمیز و به رنگ روشن می‌باشد.

138

شرایط بهداشتی بخش‌ها

در اتاق‌های بستری، معاینه و تریتمنت دستشویی مناسب و بهداشتی وجود دارد.

139

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه پنجرههای بازشو مجهز به توری سیمی ضدرنگ و حفاظ می‌باشد.

140

شرایط بهداشتی بخش‌ها

میزان نور طبیعی و مصنوعی اتاق‌های بستری بیماران مناسب می‌باشد.

141

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه تختخواب‌های بیماران سالم، بهداشتی، رنگ‌آمیزی شده یا استیل و مناسب می‌باشد.

142

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه وسایل تخت بیماران واجد شرایط بهداشتی بوده، بطور مرتب تعویض می‌شود.

143

شرایط بهداشتی بخش‌ها

پنجره‌های مشرف به کوچه‌ها و خیابان‌های پر سروصدا مجهز به شیشه‌های دوجداره بوده وآسایش بیماران تضمین می‌شود.

144

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه توالت‌ها، دستشویی‌ها و حمام‌ها بطور مرتب و حداقل در هر نوبت کاری نظافت و گندزدایی می‌شود.

145

شرایط بهداشتی بخش‌ها

محل مناسب برای نگهداری وشستشوی وسایل نظافت (تی‌شویی) وجود دارد.

146

شرایط بهداشتی بخش‌ها

محل مناسب برای نگهداری موادشوینده، ضدعفونی‌کننده و گندزدا وجود دارد.

147

شرایط بهداشتی بخش‌ها

ملحفه‌های عفونی و آغشته به مواد دفعی درکلیه بخش‌ها بطور جداگانه جمع‌آوری و با اصول بهداشتی به رختشویخانه حمل می‌شود.

148

شرایط بهداشتی بخش‌ها

سرویس‌های بهداشتی (توالت، حمام، و دستشویی) با شرایط مطلوب (ایمنی و بهداشت) برای بیماران و کارکنان بطور مجزا تعبیه شده است.

149

شرایط بهداشتی بخش‌ها

مطابق برنامه‌ی زمانبندی، اتاق‌ها و وسایل و تجهیزات آن‌ها نظافت می‌شود.

150

شرایط بهداشتی بخش‌ها

سطوح، وسایل و تجهیزات متناسب با نوع کاربری، گندزدایی می‌شود.

151

شرایط بهداشتی بخش‌ها

در اتاق بیماران، گلدان‌های خاکدار وجود ندارد.

152

شرایط بهداشتی بخش‌ها

امکانات رفاهی مناسب برای بیمار (زنگ اخطار، کمد کوچک شخصی، میز غذا و کمدهای کنارتخت) وجود دارد.

153

شرایط بهداشتی بخش‌ها

تهویه کلیه اتاق‌ها مناسب و بهداشتی می‌باشد.

154

شرایط بهداشتی بخش‌ها

سیستم گرمایش و سرمایش اتاق‌ها مطلوب می‌باشد.

155

شرایط بهداشتی بخش‌ها

کلیه اتاق‌های بیماران مجهز به یخچال اختصاصی با شرایط بهداشتی می‌باشد.

156

شرایط بهداشتی بخش‌ها

آب سردکن در بخش‌ها و درمانگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

157

شرایط بهداشتی بخش‌ها

جداسازی سطوح تمیز با کثیف با تعبیه خط قرمز دربخش‌های حساس (نظیرICU،NICU، دیالیز) انجام و از ورود افراد متفرقه جلوگیری بعمل می‌آید.

158

شرایط بهداشتی بخش‌ها

استانداردهای حفاظتی و بهداشتی در اتاق ایزوله (وضعیت تهویه، گردش کار پرسنل، وسایل حفاظت فردی پرسنل، دفع پسماندها و...) مراعات می‌شود.

159

شرایط بهداشتی بخش‌ها

محل مناسب برای نصب لگن‌شوی و نگهداری لگن‌ها / لگن خردکن وجود دارد.

160

شرایط بهداشتی بخش‌ها

در بخش‌های ویژه وضعیت فیزیکی، بهسازی و بهداشتی مناسب است.

161

شرایط بهداشتی بخش‌ها

در بخش‌های ویژه (نظیر بخش‌های: CCU ،NICU، ICU) نظافت مستمر و گندزدایی بصورت روتین و دوره‌ای انجام می‌شود.

162

شرایط بهداشتی بخش‌ها

بخش عفونی کاملا از سایر بخش‌ها مجزا می‌باشد.

163

شرایط بهداشتی بخش‌ها

تهویه بخش عفونی کاملا مجزا از سیستم تهویه عمومی بیمارستان بوده و بر اساس ضوابط بهداشتی می‌باشد.

164

شرایط بهداشتی بخش‌ها

بخش ICU دارای اتاق پیش‌ورودی با دستشویی/ اسکراب مناسب می‌باشد.

165

شرایط بهداشتی بخش‌ها

 آبدارخانه دارای شرایط بهداشتی می‌باشد.

166

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

آزمایشگاه باید دارای اتاق‌ها و لابراتوارهای به شرح زیر باشد:
1-دفتر پذیرش 2-اتاق انتظار 3-اتاق بیوشیمی 4-اتاق هماتولوژی 5-اتاق سرولوژی 6-اتاق کشت میکروبی 7-اتاق انگل‌شناسی 8-اتاق شستشوی وسایل آزمایشگاه 9-نمونه‌برداری و نگهداری نمونه  10-رختکن 11-انبار وسایل آزمایشگاه 12-تی‌شویی 13-حمام 14-سرویس‌های بهداشتی 15-پاتولوژی

167

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

دیوار قسمت‌های3-4-5-6-7-8-9-13-14-15 از کف تا زیر سقف کاشیکاری و دیوار سایر قسمت‌ها صاف، فاقد درز و شکاف، تا ارتفاع 1.8 متر کاشیکاری و بالاتر از آن با رنگ قابل‌شستشو رنگ‌آمیزی شود.

168

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

سقف کلیه قسمت‌ها سالم، فاقد درز و شکاف بوده و با رنگ روغن یا پلاستیکی رنگ‌آمیزی شود.

169

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

سقف کلیه اتاق‌ها و راهروها، هال و انبار باید سالم، بدون درز و شکاف، از جنس قابل شستشو باشد.

170

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

اتاق‌های نمونه‌برداری، میکروب‌شناسی، شستشو و بیوشیمی باید دارای کفشوی مجهز به شترگلو باشد. در غیر این صورت وجود دستگاه اولتراویوله جهت گندزدایی اجباری است.

171

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

محل اتصال کف به دیوارها حتی‌المقدور بدون زاویه و بصورت محدب باشد.

172

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

کف اتاق بیوشیمی باید از جنس مقاوم به مواد خورنده باشد.

173

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

سرویس‌های بهداشتی پرسنل و بیماران مجزا و متناسب با تعداد افراد باشد.

174

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

درب و پنجره کلیه اتاق‌ها باید سالم، رنگ‌آمیزی شده و مجهز به توری باشد.

175

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

شدت روشنایی نور طبیعی یا مصنوعی درکلیه اتاق‌ها و سالن‌ها مناسب باشد.

176

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

دوش اضطراری و چشم‌شوی باید در مکانی باشد که درشرایط اضطراری براحتی در دسترس همه کارکنان باشد (تعداد دوش‌ها و چشم‌شوی‌ها بسته به وسعت کار و فضای فیزیکی آزمایشگاه دارد بخصوص در بخش‌هایی که با مواد شیمیایی سوزاننده سر و کار دارند)

177

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

سیستم سرمایش و گرمایش مناسب می‌باشد.

178

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

سیستم سرمایش و گرمایش مناسب به گونه‌ای فراهم شود که ضمن فراهم‌کردن برودت و حرارت کافی، ازآلودگی‌ هوای داخل ساختمان جلوگیری شود.

179

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

وضعیت آزمایشگاه از نظر تهویه مناسب است.

180

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

اﻃﺎق ﮐﺸﺖ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﻮد اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻮده ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺪاﯾﺖ ﻫﻮای دﺳﺘﮕﺎه ﺑﻪ ارﺗﻔﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﺑﻮی ﻧﺎﻣﻄﺒﻮع ﻣﺰاﺣﻤﺘﯽ ﺑﺮای ﺳﺎﮐﻨﯿﻦ ﻣﺠﺎور اﯾﺠﺎد ﻧﮑﻨﺪ اداﻣﻪ ﯾﺎﺑﺪ و ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﻓﯿﻠﺘﺮ ﻫﭙﺎ ﺑﺎﺷﺪ.

181

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ آﺷﮑﺎرﺳﺎز ﺣﺮﯾﻖ ﺑﺎﺷﺪ.

182

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

کپسول‌ﻫﺎی ﺣﺮﯾﻖ و ﻓﺎﯾﺮﺑﺎﮐﺲ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮐﺎﻓﯽ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺼﺐ و دارای ﺗﺎرﯾﺦ اﻧﻘﻀﺎ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺑﺎﺷﺪ.

183

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

ﺟﻌﺒﻪ ﮐﻤﮏ‌ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺑﺎ ﻣﻮاد و وﺳﺎﯾﻞ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺎﺷﺪ.

184

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

ﺻﻨﺪﻟﯽ‌ﻫﺎ، ﻣﺒﻞ‌ﻫﺎ، ﻗﻔﺴﻪ‌ﻫﺎ و ﻣﯿﺰﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺎﻟﻢ، رﻧﮓ‌آﻣﯿﺰی ﺷﺪه و ﺗﻤﯿﺰ ﺑﺎ روﮐﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺑﺎﺷﺪ.

185

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﮔﻨﺪزداﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد و در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺼﺐ ﮔﺮدد.

186

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

وﺿﻌﯿﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻮﻗﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎ و ﻧﺤﻮه ﺟﻤﻊ‌آوری و اﻧﺘﻘﺎل آن‌ها در آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.

187

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

اﺗﻮﮐﻼو ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﺮﯾﻞ ﮐﺮدن ﻣﺤﯿﻂ‌ﻫﺎی ﮐﺸﺖ اﺳﺘﻔﺎده‌‌ﺷﺪه ﻗﺒﻞ از ﺧﺮوج، وﺟﻮد دارد.

188

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﯿﻔﯿﺖ دﺳﺘﮕﺎه اﺗﻮﮐﻼو ﺑﻄﻮر ﻣﻨﻈﻢ ﮐﻨﺘﺮل و ﺛﺒﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

189

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

اﺗﺎق‌های ﻧﻤﻮﻧﻪﺑﺮداری، ﮐﺸﺖ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ، ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﺑﯿﻮﺷﯿﻤﯽ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ دارای دﺳﺘﺸﻮﯾﯽ و اﺗﺎق‌های ﺷﺴﺘﺸﻮ و بیوﺷﯿﻤﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ دﺳﺘﺸﻮﯾﯽ، دارای ﻇﺮﻓﺸﻮﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮده و ﻓﺎﺿﻼب آن‌ها ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ دﻓﻊ ﻓﺎﺿﻼب ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﺘﺼﻞ و ﺑﻪ روش ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ دﻓﻊ ﮔﺮدد.

190

کلیات بهداشت در آزمایشگاه

ﻣﺤﻠﯽ ﻣﺠﺰا ﺟﻬﺖ ﺷﺴﺘﺸﻮ و اﺳﺘﺮﯾﻞ‌ﮐﺮدن وﺳﺎﯾﻞ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

191

پرتوپزشکی

ﮐﻠﯿﻪ واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﭘﺰﺷﮑﯽ ﻧﻈﯿﺮ رادﯾﻮﻟﻮژی، ﺳﯿﺘﯽ‌اﺳﮑﻦ، رادﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ، آﻧﮋﯾﻮﮔﺮاﻓﯽ، ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻫﺴﺘﻪ‌ای، و واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﻫﺎی ﻏﯿﺮﯾﻮنﺳﺎز ﻧﻈﯿﺮ MRI، ﻟﯿﺰرﺗﺮاﭘﯽ و UVﺗﺮاﭘﯽ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺴﺎزی در ﺑﺮاﺑﺮ اﺷﻌﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.

192

پرتوپزشکی

ﮐﻠﯿﻪ واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﭘﺰﺷﮑﯽ ﻧﻈﯿﺮ رادﯾﻮﻟﻮژی، ﺳﯿﺘﯽ‌اﺳﮑﻦ، رادﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ، آﻧﮋﯾﻮﮔﺮاﻓﯽ، ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻫﺴﺘﻪ‌ای، و واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﻫﺎی ﻏﯿﺮﯾﻮنﺳﺎز ﻧﻈﯿﺮ MRI، ﻟﯿﺰرﺗﺮاﭘﯽ و UVﺗﺮاﭘﯽ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬداشتی در ﺑﺮاﺑﺮ اﺷﻌﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.

193

پرتوپزشکی

ﮐﻠﯿﻪ واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﭘﺰﺷﮑﯽ ﻧﻈﯿﺮ رادﯾﻮﻟﻮژی، ﺳﯿﺘﯽ‌اﺳﮑﻦ، رادﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ، آﻧﮋﯾﻮﮔﺮاﻓﯽ، ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻫﺴﺘﻪ‌ای، و واﺣﺪﻫﺎی ﭘﺮﺗﻮﻫﺎی ﻏﯿﺮﯾﻮنﺳﺎز ﻧﻈﯿﺮ MRI، ﻟﯿﺰرﺗﺮاﭘﯽ و UVﺗﺮاﭘﯽ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺣﻔﺎﻇﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ اﺷﻌﻪ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﻨﺪ. (ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﭘﺮﺗﻮﻫﺎ)

194

پرتوپزشکی

اﺻﻮل ﺣﻔﺎﻇﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ اﺷﻌﻪ در ﮐﺎر ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه‌های ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ (پرتابل) رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

195

پرتوپزشکی

ﺑﺨﺶ و ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻮﻟﺪ اﺷﻌﻪ یوﻧﯿﺰان دارای ﻣﺠﻮز ﮐﺎر ﺑﺎ اﺷﻌﻪ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

196

پرتوپزشکی

ﭘﺮوﻧﺪه ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﻓﺮدی ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ دزﯾﻤﺘﺮی، ﻣﻌﺎﯾﻨﺎت و آزﻣﺎﯾﺸﺎت دوره‌ای ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺨﺶ وﺟﻮد دارد.

197

پرتوپزشکی

ﮐﻠﯿﻪ ﭘﺮﺗﻮﮐﺎران ﺑﻪ دزﯾﻤﺘﺮ ﻓﺮدی ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻣﺠﻬﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

198

پرتوپزشکی

دستگاه‌های ﻣﻮﻟﺪ اﺷﻌﻪ دارای ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.

199

پرتوپزشکی

دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﯾﻤﻨﯽ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺣﻮادث ﭘﺮﺗﻮﯾﯽ و ﭘﺮﺗﻮﮔﯿﺮی ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ وﺟﻮد دارد.

200

پرتوپزشکی

از وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮدی و ﺗﺠﻬﯿﺰات ﮐﻤﮑﯽ ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه ﺑﯿﻤﺎر ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺨﺶ ( ﻧﻈﯿﺮ روﭘﻮش ﺳﺮﺑﯽ، ﺷﯿﻠﺪﻫﺎی ﮔﻨﺎد و ﺗﯿﺮوﯾﯿﺪ در ﺳﺎﯾﺰﻫﺎی ﺑﺰرگ، ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﮐﻮﭼﮏ، دﺳﺘﮑﺶ ﺳﺮﺑﯽ، ﻋﯿﻨﮏ ﺳﺮﺑﯽ، ﭘﺎروان ﺳﺮﺑﯽ) اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد.

201

پرتوپزشکی

ﺑﺨﺶ رادﯾﻮﻟﻮژی دارای ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻓﯿﻠﻢ‌ﻟﺲ اﺳﺖ ﯾﺎ ﺷﺮاﯾﻂ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺗﺎرﯾﮑﺨﺎﻧﻪ (ﻧﻈﯿﺮ ﻧﻮر، ﭼﺮاغ‌ها، رﻃﻮﺑﺖ و دﻣﺎ، ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﻌﻮﯾﺾ داروﻫﺎ و ﺗﻬﻮﯾﻪ) ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.

202

پرتوپزشکی

ﻋﻼﺋﻢ ﻫﺸﺪاردﻫﻨﺪه راﻫﻨﻤﺎ و اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺣﻔﺎﻇﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ اﺷﻌﻪ وﺟﻮد دارد و در ﺟﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ.

203

بخش‌های اتاق عمل

ﮐﻒ اﺗﺎق‌ﻫﺎی ﻋﻤﻞ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

204

بخش‌های اتاق عمل

دﯾﻮارﻫﺎی اﺗﺎق‌ﻫﺎی ﻋﻤﻞ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺗﺎ ﺳﻘﻒ ﮐﺎﺷﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

205

بخش‌های اتاق عمل

ﺳﻘﻒ اﺗﺎق‌ﻫﺎی ﻋﻤﻞ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

206

بخش‌های اتاق عمل

ﮐﻠﯿﺪ و ﭘﺮﯾﺰﻫﺎی ﺑﺮق اﺗﺎق‌ﻫﺎی ﻋﻤﻞ دارای ضوابط بهداشتی و ایمنی و مجهز به سیستم ارت می‌باشد.

207

بخش‌های اتاق عمل

ﺗﻮاﻟﺖ و دﺳﺘﺸﻮﯾﯽ و ﺣﻤﺎم ﺑﺨﺶ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮐﺎﻓﯽ و در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺣﺪاث و دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

208

بخش‌های اتاق عمل

ﺗﻮاﻟﺖ‌ﻫﺎ، دﺳﺘﺸﻮﯾﯽ‌ﻫﺎ و ﺣﻤﺎم‌ﻫﺎی ﺑﺨﺶ (اﺗﺎق ﻋﻤﻞ) ﻧﻈﺎﻓﺖ و با ماده مناسب گندزدایی می‌شود.

209

بخش‌های اتاق عمل

دﻣﺎی ﺑﺨﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ و روزاﻧﻪ ﺛﺒﺖ می‌شود.

210

بخش‌های اتاق عمل

رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺨﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ و روزاﻧﻪ ﺛﺒﺖ می‌شود.

211

بخش‌های اتاق عمل

ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﺳﺖ.

212

بخش‌های اتاق عمل

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻈﻢ ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﮔﻨﺪزداﯾﯽ ﺑﺨﺶ اﺗﺎق‌ﻫﺎی ﻋﻤﻞ اﻧﺠﺎم می‌شود.

213

بخش‌های اتاق عمل

ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﺑﺮداری از ﺳﻄﻮح و ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻄﺎﺑﻖ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﮐﺸﻮری اﻧﺠﺎم و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

214

بخش‌های اتاق عمل

رﺧﺘﮑﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮐﺎﻓﯽ، در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ و دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

215

بخش‌های اتاق عمل

اﺗﺎق اﺳﺘﺮﯾﻞ ﻓﺮﻋﯽ در ﺑﺨﺶ، در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺟﻮد دارد.

216

بخش‌های اتاق عمل

اﺗﺎق ﻧﮕﻬﺪاری وﺳایل اﺳﺘﺮﯾﻞ ﺑﺎ ﻗﻔﺴﻪ‌ﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺟﻮد دارد.

217

بخش‌های اتاق عمل

اﺗﺎق ﻣﺨﺼﻮص ﻧﮕﻬﺪاری وﺳﺎﯾﻞ و ﻣﻮاد ﺷﻮﯾﻨﺪه، ﺗﻤﯿﺰﮐﻨﻨﺪه و ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﻧﻈﺎﻓﺖ، در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺟﻮد دارد و ﺗﺎ ﺳﻘﻒ ﮐﺎﺷﯽ ﯾﺎ ﺳﻨﮓ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

218

بخش‌های اتاق عمل

ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﺴﺘﺸﻮی ﭘﻮﺗﯿﻦ‌ﻫﺎ، ﮐﻔﺶ‌ﻫﺎ، ﺗﯽ و اﻣﺜﺎﻟﻬﻢ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

219

بخش‌های اتاق عمل

اﺻﻞ  ﺗﻔﮑﯿﮏ  ﻓﻀﺎﻫﺎی  ﮐﺜﯿﻒ، ﺗﻤﯿﺰ و اﺳﺘﺮﯾﻞ  از ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ رﻋﺎﯾﺖ می‌شود.

220

بخش‌های اتاق عمل

ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻟﻮازم اﺗﺎق ﻋﻤﻞ ﺗﺪاﺧﻞ ﻧﺪارد.

221

بخش‌های اتاق عمل

محل استراحت کادر اتاق عمل دارای شرایط بهداشتی می‌باشد.

222

بخش‌های اتاق عمل

درب‌ﻫﺎی ﺑﺨﺶ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

223

بخش‌های اتاق عمل

آﺑﺪارﺧﺎﻧﻪ ﺑﺨﺶ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ وﺟﻮد دارد.

224

بخش‌های اتاق عمل

ﺳﺖ‌ﺷﻮﯾﯽ ﺑﺨﺶ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ وﺟﻮد دارد.

225

بخش‌های اتاق عمل

روﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺨﺶ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

226

بخش‌های اتاق عمل

ﻣﻘﺮرات ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺨﺶ (ﻧﻈﯿﺮ ﻗﻔﺴﻪ‌ﻫﺎی ﻟﺒﺎس، ﺳﯿﻨﮏ اﺳﮑﺮاب، وﺿﻌﯿﺖ سطل‌ها و ﺷﯿﺮﻫﺎ و اﻃﻔﺎی ﺣﺮﯾﻖ) ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.

227

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻟﻮازم آﻟﻮده از اﺳﺘﺮﯾﻞ ﻣﺠﺰا ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

228

بخش استریلیزاسیون مرکزی

رﺧﺘﮑﻦ و سرویس‌های ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

229

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺑﺨﺶ دارای وﺿﻌﯿﺖ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﺑﻬﺴﺎزی می‌باشد.

230

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﮐﻒ ﺑﺨﺶ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

231

بخش استریلیزاسیون مرکزی

دﯾﻮار و درب ﺑﺨﺶ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

232

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺳﻘﻒ ﺑﺨﺶ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

233

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻈﻢ ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﮔﻨﺪزداﯾﯽ ﺳﻄﻮح در ﺑﺨﺶ وﺟﻮد دارد.

234

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻈﻢ ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﮔﻨﺪزداﯾﯽ ﺳﻄﻮح در ﺑﺨﺶ وﺟﻮد دارد.

235

بخش استریلیزاسیون مرکزی

دﻣﺎی ﺑﺨﺶ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

236

بخش استریلیزاسیون مرکزی

رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺨﺶ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎشد.

237

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ارﺗﺒﺎط CSSD ﺑﺎ ﺑﺨﺶ اﺗﺎق ﻋﻤﻞ اﺻﻮﻟﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

238

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻤﯿﺰ از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی، اﺳﺘﺮﯾﻞﮐﺮدن و اﻧﺒﺎرداری ﺟﺪا ﺷﺪه اﺳﺖ.

239

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﻗﺴﻤﺖ ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی ﺑﺼﻮرت ﺗﮑﻔﯿﮏ ﺷﺪه از ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ وﺟﻮد دارد.

240

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی وﺳﺎﯾﻞ ﺑﺼﻮرت اﺻﻮﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ‌ﺷﻮد و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ‌ﮔﺮدد.

241

بخش استریلیزاسیون مرکزی

دﺳﺘﮕﺎه‌های اﺗﻮﮐﻼو دارای دو درب اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ از ﯾﮏ ﻃﺮف ﺑﺎرﮔﯿﺮی و از ﺳﻤﺖ دﯾﮕﺮ ﺗﺨﻠﯿﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد.

242

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻫﻮای ﺑﺨﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.

243

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺗﻤﺎم وﺳﺎﯾﻞ اﺳﺘﺮﯾﻞ‌ﺷﺪه ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ و در ﻗﻔﺴﻪ‌ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻧﺒﺎرداری ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

244

بخش استریلیزاسیون مرکزی

وﺳﺎﯾﻞ  اﺳﺘﺮﯾﻞ‌ ﺷﺪه  ﺑﺼﻮرت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ و  ﻣﺴﺘﻘﻞ  از  ﺳﺎﯾﺮ ﺗﺠﻬﯿﺰات و وﺳﺎﯾﻞ اﻧﺒﺎرداری ﻣﯽﺷﻮد.

245

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺗﻤﺎم ﮐﺎرﮐﻨﺎن از ﻟﺒﺎس ﻟﻮازم ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﺮدی ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺘﻔﺎده می‌کنند.

246

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺳﺘﺮﯾﻠﯿﺰاﺳﯿﻮن ﺑﻨﺤﻮ ﺻﺤﯿﺢ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

247

بخش استریلیزاسیون مرکزی

ﺛﺒﺖ ﻣﺴﺘﻨﺪات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺳﺘﺮﯾﻠﯿﺰاﺳﯿﻮن وﺟﻮد دارد.

248

سایر موارد

ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﺟﺴﺪ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

249

سایر موارد

ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﺟﺴﺪ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ اﺣﺪاث ﺷﺪه اﺳﺖ (دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﻪ دور از اﻧﻈﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ)

250

سایر موارد

ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻧﻈﺎﻓﺖ وﮔﻨﺪزداﯾﯽ ﺳﻄﻮح و ﺗﺠﻬﯿﺰات در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﺟﺴﺪ وﺟﻮد دارد.

251

سایر موارد

اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﻧﻈﺎﻓﺖ در آﻣﺒﻮﻻﻧس‌های ﻣﺴﺘﻘﺮ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺎ ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻻزم ﺑﺮای ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﮔﻨﺪزداﯾﯽ آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ وﺟﻮد دارد.

252

سایر موارد

ﻣﻘﺮرات ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﻨﺘﺮل ﻋﻔﻮﻧﺖ در ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

253

سایر موارد

بخش‌های داﺧﻠﯽ، اﻃﻔﺎل و ﻋﻔﻮﻧﯽ دارای ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ اﺗﺎق اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﯾﺰوﻟﻪ ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

254

سایر موارد

وﺿﻌﯿﺖ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، ﺑﻬﺴﺎزی و ﺑﻬﺪاﺷﺖ اورژاﻧﺲ (از ﻗﺒﯿﻞ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻓﺮدی، ﺑﻬﺪاﺷﺖ اﺑﺰار و ﻟﻮازم ﮐﺎر، ﭘﺴﻤﺎﻧﺪﻫﺎ، ﻓﺎﺿﻼب، آب) ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

255

سایر موارد

ﻣﻮاد و ﺗﺠﻬﯿﺰات ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ پاسخگوی ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻓﻮری در ﺣﻮادث، ﺑﻼﯾﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت اﺿﻄﺮاری ﺑﺎﺷﺪ (ﻣﺎﻧﻨﺪ کیت‌های کنترل ﮐﯿﻔﯽ آب، ﺗﺠﻬﯿﺰات، ﺳﻤﻮم، ﻣﻮاد  گندزدا و ضدعفونی‌کننده‌ها) وجود دارد و ایمن نگهداری می‌شود.

256

سایر موارد

ﺳﯿﺴﺘﻢ ارﺟﺎع ﺷﺒﮑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن اﺟﺮا ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

257

سایر موارد

ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﻮﻃﻪ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﭘﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ (ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ، ﻣﻬﺪﮐﻮدک، نمازخانه، ﭘﺎوﯾﻮن ﭘﺰﺷﮑﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن، رختکنﻫﺎ، ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ و اﻣﺎﮐﻦ و محل‌های ﻋﻤﻮﻣﯽ و ...) ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ می‌باشد.

258

سایر موارد

وﺳﺎﯾﻞ اﯾﻤﻨﯽ و ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﺑﺮای ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت وﺟﻮد دارد.

259

سایر موارد

ﺑﺮق اﺿﻄﺮاری در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.

260

سایر موارد

ﮔﻨﺪزداﯾﯽ آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

آخرین بروز رسانی : 1402/11/01