بررسی موانع گزارش دهی خطاهای کارکنان پرستاری از دیدگاه آنان در مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت 1390

مقدمه وهدف  : اقدامات پرستاری ، بخش مهمی از فرآیند درمان و مراقبت از بیمار است و بروز خطاهای کارکنان پرستاری یکی از تهدیدات جدی در سلامت و ایمنی بیمار و همچنین حرفه پرستاری محسوب می گردد. عدم گزارش دهی خطای کارکنان پرستاری می تواند منجر به بروز مشکلات اخلاقی وحرفه ای متعددی گردد. آگاهی از دیدگاه پرسنل پرستاری  در زمینه موانع گزارش دهی می تواند در افزایش میزان گزارش دهی خطاها و درنتیجه ، بهبود عملکرد پرسنل و افزایش ایمنی بیمار مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین موانع گزارش دهی خطاهای پرسنل پرستاری از دیدگاه آنان  انجام گردید.

 روش کار : این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است . جامعه پژوهش را کلیه پرسنل پرستاری شاغل در یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت تشکیل می دادند که دارای حداقل یکسال سابقه کار بوده و به روش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSSو  آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد.

 نتایج : یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین نمره دیدگاه پرسنل نسبت به موانع گزارش دهی در حیطه مربوط به کارکنان  14/1± 11/3  و در حیطه مربوط به مدیریت پرستاری 12/1 ±  54/3  می باشد. بیشترین میانگین نمره در حیطه موانع مربوط به کارکنان ،  درمورد  "وجود مسائل قانونی " (   96/0± 1/4 ) ودر حیطه مربوط به موانع مدیریتی در مورد "نامتناسب بودن واکنش مدیران پرستاری با شدت خطا "(  22/1±  68/3 ) گزارش گردید.

 بحث ونتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، به نظر می رسد  در صورت برطرف نمودن موانع موجود، به خصوص وجود مسایل قانونی و نامتناسب بودن واکنش مدیران پرستاری نسبت به شدت خطا ، کارکنان نسبت به گزارش دقیق خطاهای کاری و پیگیری کامل خطای خود  اقدام خواهند نمود. 

آخرین بروز رسانی : 1400/06/22