نام و نام خانوادگی: دکتر ساسان بلوکی اصلی

تحصیلات: متخصص پاتولوژی

سمت: مدیریت امور آزمایشگاهها

شرح وظایف مدیریت امور آزمایشگاههای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی/دانشکده پزشکی

  • نظارت بر آزمایشگاههای پزشکی:
  •   سازماندهی و انجام ارزیابی حضوری(از پیش اعلام شده ویا سرزده، برحسب نیاز) و غیرحضوری  آزمایشگاههای پزشکی حوزه دانشگاه متبوع بوسیله ارزیابان مورد تائید و ثبت شده در آزمایشگاه مرجع سلامت  با استفاده از ابزارهای نظارتی ابلاغی (چک لیستها، نرم افزارها و غیره) و سامانه های مرتبط با فرآیندها، مطابق با دستورالعملها و بخشنامههای ابلاغی، به منظور کسب اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، دستورالعملها و استانداردهای اجباری مرتبط با آزمایشگاه پزشکی حداقل 2 بار در سال.
    • نظارت جهت کسب اطمینان از بکارگیری کارکنان و نیروهای انسانی واجد صلاحیت علمی و حرفه ای (دانش‌آموخته رشته مرتبط دارای دانش و مهارت کافی) در آزمایشگاه‌های پزشکی.

    پ.  نظارت بر استقرار اصول و الزامات امنیت زیستی و ایمنی زیستی و کسب اطمینان از رعایت آنها در کلیه آزمایشگاههای پزشکی تحت پوشش با تاکید بر مدیریت ریسک.   

    •   تدوین گزارش استاندارد (حاوی کلیه موارد عدم انطباق همراه با تعیین مهلت برای انجام اقدامات مقتضی جهت برطرف کردن آنها) و ابلاغ رسمی آن با امضای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی/دانشکده پزشکی به آزمایشگاههای پزشکی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
    •   تخصیص امتیاز به آزمایشگاههای تحت پوشش با توجه به نتایج ارزیابی عملکرد آنها در برنامه های نظارتی سالانه و احتساب آن در تمدید دوره ای پروانه های قانونی آزمایشگاههای پزشکی.
    • برخورد قانونی با آزمایشگاههای متخلف، در چهارچوب شرح وظایف و اختیارات و ارجاع یا اعلام موارد نقض قوانین، مقررات، دستورالعملها و استانداردهای اجباری  به مراجع ذیصلاح و پیگیری گزارش‌ها تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی آراء صادر شده به ذینفعان.

    چ. ایجاد بایگانی مجازی و الکترونیک به منظور ثبت کلیه اقدامات مرتبط با وظایف نظارتی با قابلیت دسترسی سریع (بجز مواردی که به حکم قانون و یا ملاحظات قضایی و حقوقی نیاز به بایگانی اسناد کاغذی باشد). 

    •    ارائه بازخورد، پیشنهاد و مشورت به آزمایشگاه مرجع سلامت در خصوص سیاستها، راهبردها، برنامههای عملیاتی و سایر موارد از طریق مشارکت در کمیته های فنی، کارگروهها  یا ارسال پاسخ استعلامها.
    •  تدوین و اجرای برنامههای عملیاتی نظارتی مرتبط با آزمایشگاه پزشکی و سایر موارد مرتبط. 
    •   نظارت بر سازماندهی، عملکرد و ارتقای بهره وری شبکه آزمایشگاهی دانشگاه با تاکید برمدیریت منابع و مصارف، نقشه خدمت (زنجیره ارائه خدمت) و نظام کارآمد ارجاع بین آزمایشگاهی نمونههای بالینی، تامین دسترسی، تضمین کیفیت، بهنگامی و ایمنی خدمات آزمایشگاهی.
    •    پایش وضعیت مدیریت بهره برداری از خدمات آزمایشگاه پزشکی در آزمایشگاههای پزشکی تحت پوشش و طراحی و انجام مداخلات موثر بر بهبود و ارتقای وضعیت مدیریت بهره برداری از خدمات آزمایشگاه پزشکی و ارزیابی اثربخشی آنها.
    • کسب اطمینان از آمادگی آزمایشگاههای تحت پوشش برای شرایط بحران، فوریت و بلایا با تاکید بر استانداردها و الزامات از جمله حوزه پدافندغیرعامل. 
    • بازنگری دوره ای اقدامات و گزارش های نظارتی (حداقل سالانه) و تدوین گزارش جامع از وضعیت رعایت قوانین، مقررات، دستورالعملها و استانداردهای آزمایشگاه پزشکی، شاخصهای تعیین شده مربوط به سازماندهی و عملکرد آزمایشگاههای پزشکی تحت پوشش و در صورت لزوم برنامه ریزی برای رخدادها و وقایع پیشبینی نشده در قالب اصلاحیه.
    • نظارت بر گزارشدهی و هشدار بهنگام بیماری‌های مشمول گزارشدهی فوری ویا دوره‌ای توسط آزمایشگاه های تحت پوشش به معاونت بهداشت دانشگاه و یا سایر ذینفعان اعلام شده.

     

    1. صدور پروانههای قانونی:
    • انجام ارزیابیهای حضوری و غیر حضوری اولیه و دورهای از آزمایشگاههای متقاضی صدور و یا تمدید پروانههای قانونی و ارائه گزارش رسمی به کمیسون قانونی ماده 20.
    •   تعامل با اداره صدور پروانه های دانشگاه درخصوص ارسال و بررسی درخواست بهره برداری آزمایشگاه پزشکی به عنوان یک موسسه پزشکی مستقل یا وابسته به سایر مراکز بهداشتی-درمانی (نظیر بیمارستان و درمانگاه).

    پ .تکمیل اطلاعات مربوط به آزمایشگاههای پزشکی در سامانه صدور پروانه‌های قانونی.

    •   انجام امور کارشناسی مربوط به تخلفات آزمایشگاههای پزشکی که منجر به اعمال قانون از طریق تعلیق یا لغو صلاحیت  یا  پروانههای قانونی میشود.

     

    1. آموزش:
    •   برنامه ریزی برای آموزش حین خدمت کارکنان آزمایشگاههای پزشکی (در همه سطوح شامل مسئولین فنی و کارکنان فنی، اداری و خدماتی) با توجه نیاز سنجی و جمع بندی نتایج برنامه های نظارتی در ازمایشگاههای تابعه
    • تعامل و همکاری با معاونت آموزش، انجمنهای علمی و سازمان نظام پزشکی و مراکز و موسسات مجاز برای ارائه آموزشهای مورد نیاز برای ارتقای دانش و مهارت کارکنان آزمایشگاههای پزشکی با عنایت ویژه به فناوری های نوین.

    پ. کسب اطمینان از انجام ارزیابی اثربخشی آموزشی و احراز صلاحیت کارکنان بعد از انجام آموزشهای مهارتی و آموزشهایی که با هدف بهبود دانش، بهره وری، استفاده بهینه از ظرفیتهای آزمایشگاهی و مدیریت هزینه انجام میشود. 

    •   کسب اطمینان از اجرای آموزش بدو و حین خدمت کارکنان مدیریت امور آزمایشگاههای پزشکی در ارتباط با قوانین، مقررات و استانداردها و ارزیابی صلاحیت آنها به منظور کسب اطمینان از صلاحیتشان برای انجام وظایف محوله.
    •   برنامه ریزی و فراهم کردن امکانات جهت آموزش اولیه و مستمر ارزیابان و کارشناسان فنی که در امور نظارتی بویژه ارزیابی حضوری از عملکرد آزمایشگاههای پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند.

     

    1. ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و استعلامها:
    • ثبت و رسیدگی کلیه شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی که به آزمایشگاههای پزشکی مربوط میشود در کوتاهترین زمان ممکن.
    • تدوین و اجرای فرآیند بی طرفانه تحقیق و رسیدگی به شکایات مربوط به عملکرد آزمایشگاههای پزشکی مطابق با قوانین، مقررات و شیوه نامههای ابلاغی.

    پ. ارائه نظر کارشناسی رسمی به منظور صدور احکام و اتخاذ تصمیم در ارتباط با شکایات و تخلفات مرتبط با آزمایشگاه پزشکی.

    • ارجاع موارد خارج از حوزه وظایف و اختیارات، به دستگاه ذیصلاح.
    •  بازنگری سالانه در فرآیندهای رسیدگی به شکایات.  

     

    1. مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی:
    • کسب اطمینان از انطباق سامانههای مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی موسسات پزشکی با استانداردها و الزامات عملکردی و تبادل داده.
    • کسب اطمینان از رعایت الزامات مربوط به تبادل دادههای آزمایشگاهی و پرونده الکترونیک سلامت در آزمایشگاههای پزشکی و موسسات پزشکی متبوع آنها.

    پ. کسب اطمینان از رعایت الزامات و انجام وظیفه توسط آزمایشگاههای پزشکی در ارتباط با گزارش فوری یا دوره ای (برحسب مورد) داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی مربوط به بیماریهای تحت مراقبت به ذینفعان (نظیر معاونتهای درمان و بهداشت دانشگاه، مراکز مدیریت بیماریهای واگیر و غیرواگیر وزارت متبوع و غیره).    

    1. مدیریت ارزیابی کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی:
    •    شناسایی و معرفی آزمایشگاههای صلاحیت‌دار برای ارزیابی کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاهی بر مبنای معیارها و استانداردهای آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی
    • هماهنگی و تعامل با سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع سلامت برای ثبت و رسیدگی به شکایات مربوط به کیفیت و عملکرد وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی مطابق دستورالعمل ثبت و رسیدگی به مشکلات کیت و فرآورده‌های آزمایشگاهی.  
    • کسب اطمینان از رعایت اخلاق حرفه ای در آزمایشگاههای تابعه
    • کسب اطمینان از رعایت منشور حقوق گیرندگان خدمات آزمایشگاهی و اخلاق حرفه ای توسط آزمایشگاههای پزشکی از طریق ارزیابیهای حضوری.
    •   انجام ارزیابیهای مستقل برای ارزیابی وضعیت رعایت حقوق گیرندگان در حوزه تحت نظارت اعم از موسسات پزشکی دولتی و غیردولتی از طریق سامانه های رضایت سنجی از ذینفعان و گیرندگان خدمت یا سایر روشهای معتبر.

    پ. تدوین گزارش سالانه از وضعیت رعایت منشور حقوق گیرندگان خدمات آزمایشگاهی در حوزه تحت نظارت.

    •   برنامه ریزی برای انجام اقدامات مداخله ای به منظور بهبود شاخصهای مربوط به حقوق گیرندگان خدمت.
  • اطلاع رسانی و ابلاغ کلیه قوانین، ضوابط و مقررات، استانداردها، بخش نامه ها وزارت متبوع به آزمایشگاههای تحت پوشش.

 

آخرین بروز رسانی : 1403/02/11