شرح وظایف واحد سلامت محیط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

 

1. شناخت، دسته‌بندی و تعیین اولویت‌های حوزه سلامت محیط ‌بیمارستان‌ها
2.    انتخاب و پیشنهاد روش‌های کاربردی در جهت برنامه‌ریزی و ارتقاء کمی و کیفی وضعیت سلامت محیط بیمارستان‌ها
3.    اجرا، پیگیری و نظارت بر اعمال مفاد آیین‌نامه‌ها، ضوابط، استانداردها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده در حوزه تخصصی
4.    شرکت در همایش‌ها، کارگاه‌ها، جلسات و کمیته‌های علمی، تخصصی، اجرایی مرتبط با سلامت محیط و کنترل عفونت‌های بیمارستانی و پیگیری مصوبات آن در حیطه وظایف
5.    انجام بازدید از بیمارستان‌ها و ارزیابی فعالیت کارشناسان سلامت محیط مراکز درمانی
6.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط  بهداشت و ایمنی مواد غذایی در بیمارستان‌ها
7.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط آلودگی‌زدایی محیطی (نظافت و گندزدایی) و بهبود بهداشت فضای فیزیکی در بیمارستان‌ها
8.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها
9.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص مدیریت صحیح فاضلاب در بیمارستان‌ها
10.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط  مرتبط با حوزه سیستم‌های تهویه و منابع آلوده‌کننده هوا در بیمارستان‌ها
11.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص بهداشت و ایمنی آب آشامیدنی بیمارستان‌ها
12.    هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط کنترل حشرات و جوندگان ناقل بیماری در بیمارستان‌‌ها
13.  هدایت و سیاستگذاری در خصوص اجرای ضوابط ابلاغی در خصوص واحدهای شستشو و گندزدایی البسه‌ در بیمارستان‌ها
14.    تهیه گزارش از مشکلات بیمارستان‌ها در حوزه سلامت محیط به مسئولین ذیربط و پیگیری جهت اصلاح آن
15.    نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی توجیهی جهت کارشناسان سلامت محیط و سایر کارکنان مرتبط در بیمارستانهای تابعه
16.    جمع‌‌آوری، تنظیم، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای مورد نیاز حوزه سلامت محیط بیمارستان‌ها
17.    همکاری و مشارکت با بخش‌های مرتبط در معاونت درمان دانشگاه (واحد اعتباربخشی، تجهیزات پزشکی، تغذیه و ...) 
18.    همکاری با مدیریت سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه در جهت استقرار ضوابط سلامت محیط در بیمارستان‌ها
19.    همکاری و مشارکت با بخش‌های مرتبط در معاونت‌های توسعه و غذا و دارو
20.    تعامل با بخش‌های مرتبط در اداره کل محیط زیست استان
21.    نیازسنجی و تلاش برای تأمین و توزیع کارشناسان سلامت محیط در مراکز درمانی تابعه دانشگاه
22.    مستندسازی فعالیت‌ها و تنظیم گزارش و ارسال به مسئولین ذیربط
23.    انجام سایر امور مرتبط محوله از طریق مسئولین ذیربط


شرح وظایف کارشناسان سلامت محیط بیمارستان‌ها

1. شناخت، دسته‌بندی و تعیین اولویت‌ها و نیازهای بهداشت محیطی بیمارستان
2. مطالعه، تحقیق و پژوهش در زمینه بهداشت محیط بیمارستان
3. انتخاب و پیشنهاد روش‌های جدید کاربردی در جهت برنامه‌ریزی و ارتقاء کمی و کیفی وضعیت بهداشت محیط بیمارستان
4. اجرا، پیگیری و نظارت بر اعمال مفاد آیین‌نامه‌ها، ضوابط، استانداردها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده در حیطه وظایف و تایید کارشناسی قراردادهای مرتبط
5. تشکیل و شرکت در همایش‌ها، کارگاه‌ها، جلسات و کمیته‌های علمی، تخصصی، اجرایی بهداشت محیط و کنترل عفونت‌های بیمارستانی و پیگیری مصوبات آن در حیطه وظایف
6. انجام بازدید و نظارت مستمر و روزانه بر مقررات و بر حسب ضرورت از کلیه قسمت‌های بیمارستان
7. نظارت و کنترل بر امر تفکیک، جمع‌آوری، حمل و دفع مواد زائد جامد
8. پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه کنترل منابع آلوده‌کننده هوا و سروصدا در داخل و اطراف بیمارستان با همکاری واحدهای مرتبط
9. نظارت و پیگیری برنامه‌های مستمر گندزدایی و شستشوی قسمت‌های مختلف بیمارستان برابر ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی
10. نظارت و کنترل بهداشتی آب و سیستم تصفیه فاضلاب
11. نظارت و کنترل بر سیستم گرمایش، سرمایش، تهویه و اطفاء حریق بیمارستان
12. پیگیری رفع نواقص بهداشت محیطی از طریق مسئولین قسمت‌های ذیربط
13. برنامه‌ریزی و نظارت و پیگیری بهسازی محیط بیمارستان
14. نظارت بر مبارزه و کنترل حشرات و جوندگان و حیوانات مزاحم با در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی و زیست‌محیطی
15. نظارت بر امر کنترل سلامت کارکنان (اخذ کارت بهداشتی و ضبط نتایج در پرونده بهداشتی افراد) در قسمت‌های آشپزخانه، آبدارخانه، رختشویخانه، مهدکودک و ...
16. نظارت بر امور بهداشت محیط مراکز کار با اشعه و کنترل سلامت کارکنان پرتوپزشکی با توجه به ضوابط و مقررات
17. تهیه گزارش مشکلات بهداشت محیطی به مسئولین ذیربط بیمارستان و پیگیری جهت رفع نواقص
18. مشارکت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزش بهداشت در زمینه بهداشت محیط بیمارستان برای کارکنان، بیماران، مراجعین و کارآموزان
19. نظارت و پیگیری مسائل بهداشت محیط محدوده اطراف بیمارستان با هماهنگی مرکز بهداشت منطقه
20. جمع‌‌آوری، تنظیم، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات آمارهای مورد نیاز بهداشت محیط قسمت‌های مختلف بیمارستان
21. مستندسازی فعالیت‌ها و تنظیم گزارش و ارسال به مسئولین ذیربط
22. انجام سایر امور مرتبط محوله از طریق مسئولین ذیربط

آخرین بروز رسانی : 1402/10/25
آرشیو