هیات وزیران در جلسه مورخ 1373/2/18 بنا به پیشنهاد شماره 876 - 21 مورخ 1372/5/25 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (46) قانون توزیع عادلانه آب - مصوب 1361/12/16 - آییننامه جلوگیری از آلودگی آب را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1 - عبارات و اصطلاحاتی که در این آییننامه بکار رفته دارای معانی زیر میباشد:
1 - سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
2 - شورای عالی: شورای عالی حفاظت محیط زیست
3 - آلودگی آب: تغییر مواد محلول یا معلق یا تغییر درجه حرارت و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی آب در حدی که آن را برای مصرفی که برای آن مقرر است مضر یا غیر مفید سازد.
4 - مواد آلودهکننده آب (آلودهکننده): هر گونه منبعی که فعالیت یا بهرهبرداری از آن موجب آلودگی آب میشود که شامل منابع صنعتی، معدنی، کشاورزی و دامداری، شهری و خانگی، خدماتی و درمانی و متفرقه میباشد.
5 - منابع مولد آلودگی آب (منابع آلودهکننده): هر گونه منبعی که فعالیت یا بهرهبرداری از آن موجب آلودگی آب میشود که شامل منابع صنعتی، معدنی،کشاورزی و دامداری، شهری و خانگی، خدماتی و درمانی و متفرقه میباشد.
6 - فاضلاب: هر نوع ماده مایع زاید حاصل از فعالیتهای صنعتی یا کشاورزی و دامداری یا شهری، بیمارستانی و آزمایشگاهی و خانگی که به آب یا خاک تخلیه گردد.
7 - مواد زاید جامد: هر گونه ماده جامدی که عرفاً زاید محسوب میشود مانند زباله، خاکروبه، خاکستر، جسد حیوانات، ضایعات مراکز شهری و صنعتی و زواید حاصل از تصفیه، اعم از شیمیایی و بیولوژیک و همچنین فضولات انسانی و حیوانی و مواد زاید بیمارستانها و غیره.
8 – آبهای پذیرنده: کلیه آبهای سطحی و زیرزمینی از جمله قنوات، چاهها و سفره آبهای زیرزمینی و چشمهها و نیز دریاها، دریاچهها، رودخانهها و نهرها و تالابها و آبگیرها و برکهها که فاضلاب و مواد زاید جامد به آنها تخلیه شده یا در آنها نفوذ میکند.
9 - آبهای ایران: کلیه آبهای داخلی و ساحلی و دریای سرزمینی که تحت حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
10 - رقیق کردن: کاهش غلظت مواد آلودهکننده در فاضلاب از طریق اختلاط با آب یا آب پذیرنده.
11 - وسایل و روشهای مناسب: مناسبترین وسایل یا روشهایی که استفاده آن با توجه به شرایط محلی، درجه پیشرفت و امکانات علمی و فنی و هزینههای مربوط، رفع یا کاهش مؤثر آلودهکنندهها را امکانپذیر میسازد.
12 - میزان و معیار (استاندارد): حدود مجاز و مشخصات ویژهای که با توجه به اصول حفاظت و بهسازی محیطزیست برای آلودهکنندهها و جلوگیری از آلودگیآب تعیین میشود.
13 - مسئول: شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع مواد آلودگی از قبیل کارخانجات، کارگاهها و سایر تأسیسات صنعتی را خواه برای خود، خواه به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر به عهده داشته یا شخصاً به طرق مختلف عامل ایجاد آلودگی است.
14 - مواد زاید سمی و خطرناک: هر نوع ماده زاید آلودهکننده یا ترکیبی از مواد و ضایعاتی که دارای قدرت صدمه و آسیب زیاد به سلامت انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان بوده یا بر اثر تماس و تکرار دارای عوارض سوء در آنها باشد و قابلیت آلوده ساختن آب را دارد.
ماده 2 - اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی آب را فراهم نماید ممنوع است.
ماده 3 - سازمان با همکاری وزارتخانههای نیرو، کشاورزی، جهاد سازندگی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط حسب مورد نسبت به بررسی و شناسایی کیفیت آبهای ایران از لحاظ آلودگی اقدام خواهد نمود.
تبصره 1 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد آبهای مشروب از مرحله آبگیر طبق قوانین و مقررات خود عمل مینماید.
تبصره 2 - در مورد آلودگی آبهای دریاها و دریاچهها همچنین رودخانههای مرزی با مواد نفتی به موجب قانون حفاظت دریا و رودخانههای مرزی از آلودگی بامواد نفتی عمل خواهد شد.
ماده 4 - سازمان موظف است نسبت به شناسایی منابع مختلف مولد آلودگی آب به طریق مقتضی اقدام نماید. مسئولین موظفند اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در صورت درخواست در اختیار سازمان قرار دهند.
تبصره 1 - وزارتخانههای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشاورزی، نیرو، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات و جهاد سازندگی و حسب مورد سایر مؤسسات ذیربط همکاری لازم را با سازمان در اجرای مفاد این ماده معمول خواهند داشت.
تبصره 2 - اطلاعات و مدارکی که جنبه محرمانه دارد و توسط مسئولین در اختیار سازمان گذارده میشود محرمانه تلقی شده و جز در موارد قانونی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
ماده 5 - استانداردهای مربوط به آلودگی آب با ذکر روشهای سنجش و سایر مقررات مربوط توسط سازمان و با همکاری وزارتخانهها و مؤسسات مذکور در ماده (3) این آییننامه تهیه و به مورد اجرا گذارده میشود.
تبصره - در مورد مقررات مربوط به تخلیه هر نوع فاضلاب به شبکه عمومی فاضلاب شهر و جمعآوری، نگهداری و حمل و دفع مواد زاید جامد کمیسیون دائمی متشکل از نمایندگان تامالاختیار وزارتخانههای نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات و سازمانحفاظت محیط زیست و سایر سازمانهای مسئول آب و فاضلاب شهری در وزارت کشور تشکیل و تصمیمات اتخاذ شده به مرحله اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 6 - طبقهبندی کلی آبهای پذیرنده اعم از سطحی و زیرزمینی و دریاچهها ساحلی با توجه به قدرت جذب و تصفیه طبیعی آلودهکنندهها بر حسب اولویتها و به تدریج توسط سازمان با همکاری وزارتخانهها و مؤسسات مذکور در ماده (3) این آییننامه تعیین و اعلام خواهد شد.
ماده 7 - سازمان موظف است طبق برنامه پیشبینی شده از فاضلاب و مواد زاید جامد منابع آلودهکننده نمونهبرداری و نوع و میزان آلودگی هر یک از این منابع رامشخص نماید. در صورتی که شدت آلودگی هر یک از منابع آلودهکننده بیش از استانداردهای موضوع ماده (5) این آییننامه باشد سازمان مراتب را کتباً به مسئول مربوط اخطار خواهد نمود که در رفع آلودگی اقدام نماید. در این اخطاریه نوع آلودگی و میزان آن و همچنین مهلت رفع آلودگی که متناسب با امکانات تعیینمیگردد صریحاً قید خواهد شد.
تبصره - در مورد شهرکها و مجتمعهای صنعتی که دارای سیستم فاضلاب عمومی هستند از فاضلاب عمومی شهرکها و مجتمعهای صنعتی و غیرصنعتی نمونهبرداری شده و اقدامات لازم برای رفع آلودگی بامسئولیت شرکت و مجتمع به عمل خواهد آمد. در مواردی که واحدهای مستقر در این شهرکها و مجتمعها فاضلاب صنعتی حاوی مواد مسموم فلزات سنگین داشته باشند و از طریق سیستم فاضلاب عمومی قابل کنترل نباشد بنا به تشخیص سازمان حفاظت محیطزیست واحد مزبور موظف به ایجاد تصفیه خواهد بود.
ماده 8 - مسئولین مکلفند ظرف مهلت مذکور در اخطاریه نسبت به رفع آلودگی در حد استاندارد اقدام کنند در غیر این صورت بر اساس ماده (11) قانون حفاظتو بهسازی محیط زیست از فعالیت با بهرهبرداری منبع مربوط تا رفع آلودگی جلوگیری خواهد شد.
ماده 9 - در صورتی که مسئول منبع آلودهکننده با دلایل و مدارک قابل قبول سازمان اثبات نماید که ظرف مهلت مقرر در اخطاریه رفع آلودگی عملی نمیباشد سازمان میتواند مهلت اضافی مناسب برای این گونه منابع قایل شود مشروط بر این که ادامه فعالیت این منابع خطرات جدی برای سلامت انسان و سایرموجودات زنده در بر نداشته باشد.
ماده 10 - سازمان در اجرای وظایف قانونی خود مجاز است هر یک از منابع آلودهکننده را توسط مأمورین خود مورد بازرسی قرار دهد، در صورتی که بازرسی هر یک از منابع به موجب قوانین دیگر مستلزم کسب اجازه از دادستان باشد نسبت به اخذ نمایندگی دادستان اقدام خواهد شد.
ماده 11 - وزارتخانههای صنایع، صنایع سنگین، کشور، کشاورزی و جهاد سازندگی هنگام صدور مجوز احداث و توسعه واحدها و مجتمعهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامداری، مرغداری و کشتارگاه یا سایر مراجع صدور مجوز واحدها و مجتمعهای فوقالذکر موظفند استانداردها و مقررات لازمالرعایه موضوع ماده (5) این آییننامه را به متقاضیان ابلاغ نمایند. صدور پروانه بهرهبرداری از واحدهای مذکور موکول به رعایت استانداردها و مقررات فوقالذکر است.
ماده 12 - مراجع مربوط، رونوشت پروانه تأسیس و بهرهبرداری صادر شده برای واحدهای مذکور در ماده (11) را به سازمان ارسال خواهند داشت.
ماده 13 - وزارتخانههای مسکن و شهرسازی، کشور و شهرداریها و سازمانها و واحدهای تابع آنها حسب مورد هنگام تهیه طرحهای جامع و هادی شهرها، شهرکها و مجتمعهای مسکونی و بهداشتی و شهرداریها موقع صدور پروانه در شهرها، استانداردها و مقررات موضوع ماده (5) این آییننامه را باید به اطلاع طراحان و مجریان مربوط برسانند.
ماده 14 - تخلیه و پخش فاضلاب یا هر نوع ماده آلودهکننده از منابع متفرقه به آبهای پذیرنده به میزان بیش از حد استاندارد ممنوع است. انواع و طبقهبندی منابعآلودهکننده و متفرقه توسط سازمان و یا همکاری وزارتخانهها و مؤسسات ذیربط تعیین خواهد شد.
ماده 15 - در مواردی که سازمان بنابر دلایل کافی تشخیص دهد کاهش یا از بین بردن آلودگی ناشی از منابع آلودهکننده موجود از طرق دیگر به جز انتقال آنها به نقاط مناسب امکانپذیر نمیباشد، طراحی در این مورد با همکاری وزراتخانههای کشاورزی، جهاد سازندگی، صنایع، مسکن و شهرسازی، نیرو و کار و امور اجتماعی تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به مورد اجرا خواهد گذاشت.
ماده 16 - سازمان مجاز است در مواقعی که ضرورت ایجاب نماید استفاده از وسایل و روشهای مناسب را برای منابع متفرقه برقرار نماید.
ماده 17 - رقیقکردن در مرحله تخلیه به عنوان تصفیه ممنوع است مگر در موارد خاصی که به تشخیص سازمان خطرات آلودگی محیطزیست را در نداشته باشد.
ماده 18 - مسئولین مکلفند تدابیری اتخاذ نمایند تا در مواقع اضطراری که تصفیه فاضلابها به هر علتی متوقف میشود از تخلیه مستقیم فاضلاب به آبهایپذیرنده خودداری نمایند.
ماده 19 - در مواردی که به استناد ماده (11) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و تبصره آن دستور ممانعت از کار و فعالیت کارخانه با کارگاهی صادرمیشود، مراتب به دادستان حوزه قضایی مربوط برای صدور دستورهای لازم اعلام میشود.
ماده 20 - سازمان به منظور پیشگیری از آلودگی آب و تشویق کلیه مسئولین منابع آلودهکننده به رفع آلودگی و ایجاد انگیزه برای یافتن وسایل و روشهای مناسب و تحقیق در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ و به مورد اجرا خواهند گذاشت.
ماده 21 - تشریفات ابلاغ اخطار به توسط سازمان به مسئولین منابع آلودهکننده تابع قانون آیین دادرسی مدنی میباشد.
ماده 22 - چنانچه تخلف از مقررات این آییننامه موجب ورود هر گونه خسارت به محیط زیست آبزیان و منابع طبیعی شود، دادگاه حسب درخواست سازمان،مسئولین را به پرداخت و جبران خسارت وارد شده محکوم خواهد کرد.
آییننامه جلوگیری از آلودگی آب (موضوع تصویبنامه شماره 90302 مورخ 1364/9/28) لغو میشود.
واحد سلامت محیط بیمارستانهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان